כמה פעמים שמענו את צמד המילים "חפש בגוגל"?
פעילות חיפוש מידע באינטרנט הינה פעולה יומיומית שגורה עבור רבים מאיתנו. שכיח גם הוא המצב בו המידע שנמצא בעת החיפוש שגוי.
קריאה מבוקרת של מידע באינטרנט ובחינת האתר שמפרסם אותו יסייעו לנו להגיע לתובנות הרצויות, היעזרות בעקרונות הבאים עשוייה לסייע במלאכה:
בקצרה
- בדקו מי עומד מאחורי האתר ומהי הסיבה שבגללה הוא פרסם את המידע.
- בדקו האם המידע אמין ועדכני.
- השוו את המידע למקורות אחרים באינטרנט ולמידע שקיבלתם מאנשי מקצוע.
- הפעילו שיקול דעת ושכל ישר.
מי עומד מאחורי התוכן?
כיום כל אחד יכול להקים אתר אינטרנט. לעובדה זו יתרונות רבים בכל הקשור להנגשת מידע ולריבוי דעות, אך גם חסרונות בכל הקשור למקצועיות ולאמינות המידע.
לא תמיד דווקא אתר ממשלתי או רשמי הוא הפתרון הנכון. אתרים מסחריים או אתרים אישיים כמו בלוגים אינם בהכרח "לא טובים", אבל כדאי לבדוק היטב מי הכותב ומה המניע שלו.
מה לשאול את עצמנו?
- האם מדובר בגוף/אדם עסקי? האם מנסים למכור לנו משהו?
- האם הוא מוסמך לתת את המידע?
- האם הוא סמכות בנושא?
- האם מדובר בגוף ממשלתי או פרטי?
- האם יש לינק שמפנה לאתר הבית או לארגון שנותן חסות?
איך אפשר לדעת?
- לעיתים תוכלו למצוא בראש ובתחתית העמוד מידע, כתובת, טלפון שיאירו אור על כותב התוכן.
- חפשו את לשונית ה"אודות" (לרוב בתחתית העמוד או בראשו), שם יש מידע על האתר.
- סיומת כתובת האתר: לאתרים ממשלתיים חפשו gov, לאתרים אקדמיים חפשו ac או edu, לאתרים מסחריים חפשו co / com / bz, לאתרים של ארגונים ללא מטרת רווח חפשו org.
האם המידע מעודכן?
בימינו המידע משתנה בתדירות גבוהה. מידע לא מעודכן עלול להטעות אותנו או סתם לבזבז את זמננו. לכן חשוב להיזהר מאתרים "זומבים" – אתרים שנראים פעילים, אך מזמן לא עודכנו והמידע שבהם לא נבדק ועודכן כבר זמן רב.
מה לשאול את עצמנו?
- האם יש באתר חלקים "מתים"?
- מתי פורסם המידע לראשונה?
- מתי עודכן האתר לאחרונה?
- האם המידע מתעדכן באופן תדיר?
איך אפשר לדעת?
- אתר פעיל מתעדכן לפחות פעם במספר חודשים והמידע שבו עדכני לשנה הנוכחית.
- כל הלינקים פועלים ומפנים למידע רלוונטי ועדכני.
- יש תאריך עדכון לאתר ו/או לכתבות ומאמרים יש תאריך פרסום (לרוב בראש או בתחתית הכתבה).
האם המידע מדויק?
כאמור כיום כל אחד יכול לבנות אתר אינטרנט ולכתוב בו את מ שירצה. לאתרי אינטרנט שונים מטרות שונות. כאשר אתם קוראים מידע חשוב שתוודאו שהוא אמין ומדויק, מגובה במקורות מוסמכים או בדעתם של אנשי מקצוע שניתנים לאימות. הצלבת מידע ממספר מקורות מידע או ממספר אתרים תתן תמונה טובה, התייעצות עם איש מקצוע או מומחה בעניין עשויה לתת תוקף למידע שקראתם.
מה לשאול את עצמנו?
- האם יש באתר פרסומות?
- האם האתר מציין את המקורות שעליהם הוא מסתמך?
- האם ניתן למצוא באתר את רשימת המקורות?
- האם ניתן לאמת את המידע עם מקורות אחרים?
- האם האתר ממומן או מקבל תמיכה מגורם מסחרי או מבעל עניין אחר?
איך אפשר לדעת?
- האם הפרסומות באתר קשורות לתוכן הנושא ואם כן מיהו המפרסם?
- אתרים ממשלתיים או של ארגונים גדולים יציגו לרוב מידע אובייקטיבי.
- בדיקת המידע במספר אתרים והצלבתו.
- בדיקת נותני חסות (ספונסרים) ושותפים, וכן בדיקה אם כל ההפניות הן לאותו מקור או למספר מקורות.
מהו סוג המידע המוצג באתר?
ישנם אתרים רבים ולכל אחד מטרה שונה. ישנם אתרים שמוסרים מידע כללי, ישנם אתרים שמציעים מחשבונים לבדיקת התאמה או זכאות, ישנם אתרים שמספרים על חוויות אישיות ואתרים שמטרתם להניע אתכם לפעולה כלשהי. צריך להתאים את מקור המידע לסוג המידע שאותו אתם מחפשים. נסו לחשוב באיזה מקור כדאי להיעזר, מהו מקור מוסמך למתן המידע שאתם מחפשים.
מה לשאול את עצמנו?
- האם יש סקירה כללית או התמקדות בנושא אחד?
- מה יש באתר? האם יש מידע? האם יש כלים? האם יש טפסים?
- האם יש דעה של אדם יחיד או מידע אובייקטיבי?
- האם האתר אוסף ומציג מידע ממקורות אחרים או מפיק את המידע בעצמו?
איך אפשר לדעת?
- תמיד כדאי להצליב כמה מקורות מידע ולקבל מספר נקודות מבט.
- אם זה אתר ממשלתי, אז לרוב המידע יהיה ממוקד ואובייקטיבי.
- בלוגים ופורומים הם לרוב מקור טוב לרעיונות והצעות ופחות טוב למציאת מידע על חוקים ודרכי פעולה.